mandag 8. oktober 2012

Bølgefestival 5-7 oktober 2012

http://kajakkentusiastene.no/artikler/50-artikler/259-bolgefestivalen-2012

Endelig var det fredag og klar for bølgefestival, kajakkentusiastene har laget et samlingspunkt for oss entusiaster. Her kommer det padlere fra alle kanter av sør og østlandet. En padlevenn av meg har kjørt over 30 mil, for å være med på dette. Yr sa at det ikke skulle bli noe bølger denne helgen, vindstyrke og retning på vinden var feil.
Men for min del er ikke dette avgjørende, jeg er først og fremst å regne som en tur padler. Elsker turer å naturopplevelser, så derfor reiste jeg ned på fredag ettermiddag. Da kunne jeg få to netter i telt, noe jeg ikke angrer på i ettertid heller.
Di aller fleste skulle komme på lørdag, så også med mine padlevenner i HERO. Men jeg visste at Baffin også skulle ned på fredag, så da var det i alle fall minst en jeg kjente fra før der (vi har padlet sammen en uke tidligere i sommer).

SEN21800 SEN21804
IMG_0257
Jeg hadde vel bare så vidt begynt å etablere campen, før Baffin dukket opp. Så da ble det 2 telt helt nede ved vannkanten, med en utsikt så fantastisk at det kun kan beskrives i bilder.
Etter å kommet i orden, var det tid for mat. Primusen ble funnet frem, sammen med Fjordland og kaffekjel. Etterpå ble det en liten tur opp i en stor felles lavo, for å hilse på andre som var kommet denne kvelden. Ble sittende her å drikke kaffe til litt over elleve, da tror jeg di fleste var klar for å finne soveposen.


SEN21803

Når jeg våknet neste morgen, kjente jeg at det var litt uggent ute. Vet ikke hvor kaldt det var, men under null var det nok.

SEN21813SEN21806
Men utsikten var upåklagelig, her var det bare å få fart på primusen og koke kaffe. Så men rykende varm kaffe og ei “halv” pakke rød mix, kunne jeg nyte soloppgangenSmilefjes
Slike minner setter seg på netthinnen, tenk å få oppleve dette. Jeg undrer meg over at ikke flere ser hvor fantastisk dette er og kan være. Jeg har alltid vært glad i naturen, men kajakken har gitt dette en ny dimensjon.
SEN21808SEN21809SEN21810IMG_0267

Lørdagens padling besto i fellespadling med guide/ledere for oss turpadlere og en annen gruppe som skulle på bølgekurs.
SEN21817SEN21819
Vi ble ca 21 stykker på turen, tror vi var noen fler i en liten periode. Vi padlet ut fra Lydhusstranda klokken 10:15, et fantastisk syn å se så mange kajakker på tur sammen.
SEN21820SEN21821SEN21822SEN21823

Kart fellestur lrdag
Turen skulle ha en varighet på ca 3 timer, slik at den skulle passe med bølgekurset. Da ville alle være tilbake på stranden til samme tid og felles pause.
Kajakkentusiastene hadde også stilt mange kajakker ut, slik at vi kunne prøve forskjellige merker og modeller. Jeg var veldig spent på di nye Gemini båtene fra Valley (SP og ST), disse ville jeg gjerne prøve og hadde gledet meg stort til dette.
Prøvde først ST (sport touring) og hmmm, den var krevende til å skulle være en leken turbåt. Den sa ikke i fra når man kantet for mye, noe som resulterte i et bad for min del hehe.
SP (sport play) var en helt annen opplevelse, den var mye mer forutsigbar på kant og kunne snu på en femøring. Men jeg liker ikke lårstøttene i glassfiber utgavene, di passer ikke mine lange tynne ben. Så jeg skal prøve å få testet SP til våren, for da kommer den i plast. Inntil videre er jeg kjempefornøyd med min Etain og har ikke funnet noen kajakk som er bedre til meg enn den. Etain passer meg så utrolig bra og trygghets følelsen er stor, selv i relativt høy rotete sjø.

Det ble en ettermiddagstur på meg baffin og Frode som var ferdig på bølgekurs, Frode hadde kommet på morgenen samtidig med Jørn, Bernt og Ole Petter. Frode skulle bli til søndag kveld, men Jørn Ole Petter og Bernt reiste hjem lørdag ettermiddag.
Så derfor ble det bare oss tre på denne ettermiddagsturen, har ikke noen sporlogg (gps) fra denne turen. Men det ble vel rundt 5 km i litt morsomme bølger.
SEN21849SEN21850SEN21851SEN21852SEN21853SEN21854SEN21855SEN21856

Det var også satt opp felles grill oppe ved lavoen denne kvelden, men vi valgte å grille nede ved teltet. Mest siden vi var litt sent inne og sultne, lite lystne på å grille i køSmilefjes
Sakteruta skulle holde foredrag på kvelden, angrer på at jeg somlet slik at jeg ikke kom meg dit.
SEN21864


Søndags morgen var like fantastisk som dagen før, bare ikke like kald.
SEN_8803SEN_8804SEN_8806 Og som alltid er det første jeg tenker på kaffe og røyk, men lett å drømme seg bort i sånne omgivelser.
Vi hadde ingen spesielle planer for dagen, kun at vi skulle padle og helst finne litt bølger. Noe som kunne se vanskelig ut å finne, når man skuer utover en slik horisont.

SEN_8823IMG_0269

Men vi hadde god tid og satte ikke kajakkene på vannet før i ti tiden, da var det noen små surfebølger inne i bukta. Her lekte vi litt i bølgene både før og etter padleturen.

SEN_8862SEN_8867SEN_8871SEN_8875SEN_8877
Jeg har ikke bilder fra selve turen, men filmet litt. Så det vil bli lagt inn et par filmer her senere. Men vi fikk morsome bølger på denne turen, noen var nok opp i mot 2 meter høye. Utrolig moro å padle i slike bølger, sånt vil jeg ha mer av.
Baffin hadde lang vei hjem og valgte å reise hjem etter denne turen.
IMG_0270
Som ekte entusiaster, ville jeg og Frode ha med oss hele søndagen også, så vi padlet ut igjen på ettermiddagen. Vinden hadde økt på en del nå, så vi fikk masse bølger i alle retninger og noen var sikkert et par meter høye og føltes enda høyere ut. Når du er på toppen av bølgen og ser ned i bunnen av bølgen, da føles den veldig stor. Vi padlet i medvind i retning Stavern og synes vi hadde det kjempemoro, tross alt strålende sol og mange varmegrader.
Vi padlet ned til Gumserødøya, med tanke på vind og bølger valgte vi å snu her. Det er tross alt mer utfordrende å padle i motvind og vinden var økende.
SEN21874SEN21877SEN21878SEN21879SEN21882SEN21885
Det var nok lurt å snu her, for vinden var merkbar på turen tilbake. Og innNaverfjorden var det krevende å padle, jeg følte vel at kajakken stod stille en stund. Det ene brottet vi padlet forbi, var jeg nok litt nærmere enn det som kanskje er bra. Vinden blåste meg i retning av brottet, men jag var da på innersiden av det og således ikke noe farlig situasjon. Fikk bare et par ekstra skummende bølger bakfra, moro det da hehe.
Kart sndag
Det er sikkert mye mer jeg kunne ha skrevet og kanskje ikke alle opplevde det på samme måte som meg, men har prøvd å gjengi noe av mine opplevelser fra denne helgen i oktober.
En ting er sikkert, jeg skal hit igjen så fort jeg har muligheten. Takk til mine medpadlere Frode og Baffin, alltid moro å padle sammen med dere.
Må også takke Kajakkentusiastene, som har lagt ned mye arbeid med å arrangere dette og takk til alle andre hyggelige padlere jeg har møtt denne helgen.

Jeg har lage litt film fra begge dagene, men filmen fra søndag viser ikke godt nok hvor høye bølgene var.

                                                                 
                                                                    Lørdag 6 okt.
 
 Søndag 7 okt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar