søndag 25. november 2012

En liten søndags tur i november

25.11.2012

SEN_9043

Måtte jobbe noen timer i dag også, derfor ble det bare en liten ettermiddagstur i dag også. Og siden vi er i slutten av november, blir det alt for tidlig mørkt. Jeg var ikke på vannet før 15:45 og da var det allerede begynt å mørkne.

SEN_9012Men hodelykta var på plass og klar til bruk, så da er det bare å padle i vei. Planen var å ta middagen ute et sted oppe i Vorma, bedre enn å bare sitte hjemme. Padleruten i kveld ble omtrent som i går, sånn blir det jo når man padler samme elv Smilefjes.

Temperaturen var rundt null og noen lette snøfnugg danset igjennom luften, men ikke nok til å si at det snødde denne kvelden Smilefjes Men heller kanskje en påminnelse om at det egentlig er vinter og normalt skulle vært skiføre nå.

Oppe ved Finnstadevja kom ei ganske stor ugle og passerte helt lydløst rett over meg, et fantastisk syn. Hadde ingen sjanse til å ta bilde av den, kamera var under spruttrekket også var det ganske mørkt ute. Så innen jeg hadde fått frem kamera og skulle fange den på film, var den allerede på andre siden av elva. Snakk om å være treg når det gjelder Smilefjes med åpen munn

 

SEN_9026Som du ser på bilde, er det ikke mye lys til å ta bilder Smilefjes

Jeg padlet rolig oppover vestsiden av elva og undrer fortsatt på hvor beveren har tatt veien, flytter den av og til ? og hvor langt kan den flytte ?
En flokk svaner hadde styremøte utenfor Brustadvika, et lurveleven uten like. Prøvde selvfølgelig å padle bort til dem og tenkte at di kanskje ikke så meg, siden jeg ikke hadde på noe lys og hadde vinden mot meg. Men slik gikk det ikke, di ser nok bedre om natta enn meg. For jeg kom nok ikke nærmere en 20-30 meter, før hele hurven avbrøt møte og forsvant.

Jeg passerte Rudsholmen og tittet så vidt innom evja der, før jeg fortsatte forbi Nordbyholmen i stummende mørke. Det er litt strøm i elva, men vanskelig å bedømme hvor mye, siden alt er bekmørkt. Men jeg fortsatte forbi Kilen og Holsholmen, her vet jeg at det kan strømme ganske bra av og til. Så holdt meg på vestsiden, da jeg tror stømmen er sterkere på andre siden. Men litt før Horgen valgte jeg å snu, ikke godt nok kjent til å padle i strømmende vann her. Helt greit i dagslys, men nå ser en ikke hva som er av skjær i vannet.

Derfor velger jeg heller å padle ned igjen til Nordbyholmen og lage bål der, skulle jo bare en liten kosetur Smilefjes

SEN_9039               Nordbyholmen
Her ble det en god lang rast, med middag varmet på primusen og medbrakt kaffe etterpå Smilefjes som rekker tunge Storkoser meg, når jeg kan sitte slik ved bålet Smilefjes med åpen munn

Her ble jeg sittende til all veden var brent opp også var det bare å pakke sammen å finne veien hjem. Vurderte å bytte batterier i hodelykta før jeg padlet, men fant ut at jeg kunne padle uten. Holder en seg langt fra land og er kjent, så trenger en ikke så så mye. Og når en padler nedover, så er det litt lysskinn fra lysene i Vormsund Smilefjes

Litt før åtte traff kajakken land i Vormsund også var det bare å pakke sammen og reise hjem Smilefjes
Nok en fin tur og et minne å ta med seg, nå blir det ikke mer padlig før i morra Smilefjes med åpen munn

                                                                       Kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar