lørdag 24. november 2012

Med Heidi på Vorma 24 november 2012

 

Heidi hadde egentlig invitert til tur på Storsjøen i dag, men responsen uteble. Så jeg var den eneste som kunne padle litt i dag, men jeg måtte jobbe noen timer først. Derfor ble det ikke Storsjøen denne dagen, men en kort kosetur oppover Vorma. Med blikkstille vann og to plussgrader i lufta, var det er flott opplevelse å padle denne etter vært så kjente ruta oppover. Det har blitt et ukjent antall turer her i år, nesten så en kjenner hver en kvist i nedre del av elva Smilefjes med åpen munn

For Heidi ble dette en avskjedstur med kajakken sin Smilefjes
Heidi

Allerede for vi kom til Tesifallet så jeg en ganske stor fisk som vaket, såpass stor at jeg først trodde det var fugl. Men om det var en fugl, så har den i så fall druknet. For det kom ingen opp igjenSmilefjes med åpen munn

Jeg brukte mine nye padle muffer i dag også, tror dette blir min favoritt. Heidi fikk låne/teste vottene mine og var relativt fornøyd, litt kald på tommelen. En annen ulempe med votter er at du ikke kan gripe stort annet enn åra, så det er plusser og minuser med alt.

Vi passerer Tesifallet og padler østsiden av elva oppover og vannet virker til å være ganske klart, litt rart med tanke på alt regnet vi har fått i høst.
Heidi
Ikke så klart at du kan se flere meter ned i vannet, men klarere enn det jeg er vant med denne høsten.
Vi speider stadig for å se om herr bever er ute, men kan ikke se spor etter nyere aktivitet. Oppe ved Finnstadevja er det en gapahuk av presenning, som ser ut til å ha vært i bruk i senere tid. Underer litt på om noen kan ha vært på beverjakt her i høst !!

Vi hadde ingen planer om langtur i dag, her var det mest tanke på å komme seg ut å nyte naturen. Derfor padlet vi ikke lengre opp enn til Nordbyholmen, akkurat passe langt til å føle at du er på tur. Vannstanden i Vorma må ha sunket litt også, for litt av skjærene mellom Rudsholmen og Norbyholmen stakk opp over vann.

Vi gikk i land på sydspissen av Nordbyholmen og brukte samme bålplass som sist jeg var på disse kanter.

Norbyholmen                                           Norbyholmen
                                                               Tiger'n

Her ble det så klart bål og grilling av pølser og Heidi hadde med seg nybakte rosinboller til kaffen, lett å kose seg da Smilefjes som rekker tunge
Her kan man sitte å nyte utsikten nedover elva og lytte til stillheten, som til tider var påtagelig. Stillheten ble bare brutt av lyder fra gårdsbruk i nærheten og små flokker med svaner i lav høyde, et vakkert syn å se på.

Tiden går fort når man har det bra, eller om det bare er lyset som forsvinner for fort!! Uansett så må vi tenke på å padle hjemmover igjen, mens det enda er litt lys. Hadde håp om å møte på noen bever nedover igjen, siden det var nesten mørkt og beveren pleier å være mer aktiv på denne tiden.
Norbyholmen                             Norbyholmen

Men beveren uteble nå også, så undrer litt på om di har blitt jaktet på eller bare har flyttet. Ellers gikk turen rolig og fint nedover lett strømmende vann, akkompagnert av svanesang fra forbipasserende små flokker.

Takk til Heidi for en fin tur i vakkre omgivelser Smilefjes
Kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar