fredag 14. desember 2012

Beskytte hender og føtter i kajakk vinterstid

 

Jeg har fått noen spørsmål om hansker og sko/støvler jeg bruker nå på vinteren og har vel nevnt det i en tidligere blogg.
Min erfaring med viterpadling er beskjeden og jeg lærer nye ting hver gang jeg er ute, men kan jo også dele mine erfaringer med andre.
Vinter utstyr

Til vinterens sesong, kjøpte jeg inn følgende:

NRS Mambas finnes kun i en størrelse, men er store nok til di fleste hender. Muffer passer best mens det enda er varmegrader i lufta og når vanntemperaturen ikke er kaldere enn at du kan holde hendene nede i vannet uten å fryse på fingrene. I trygge omgivelser på flatt vann, kan di også fungere i kuldegrader med et par tynne hansker inni. Men husk på rissikoen om du skulle falle i vannet, kalde hender fungerer ikke. På kalde høstdager er dette min favoritt, lett å tre hendene inn i dem også er det jo greit om man skal bruke kamera innimellom.

 

NRS Toaster Mitts fås i flere størrelser, men kjøp dem store nok til at du kan ha tynne ullvanter inni dem. Dette er det beste jeg har hatt på hendene nå i vinter og jeg har brukt dem på padleturer i minus 15°c, men har hatt tynne ullvanter inni dem. Jeg er 185cm høy og har normalt store hender, så XL er passe til meg. Uten ullvanter inni, vil di fort føles litt klamme. Votter er litt vanskelig å bruke om du ønsker å gjøre mer enn å padle, men jeg klarer med litt knoting å ta bilder med vottene på.

 

NRS Boundary Shoe er meget bra og kan anbefales, vantette og passe høye (ca 38cm høye). Jeg bruker str. 43-44 i vanlige sko og kjøpte disse i str 12, skulle vel bli ca str 46. Kjøp disse 1-2 størrelser større en vanlige sko, du bør ha plass til 2-3 par gode sokker inni dem. Jeg bruker disse med 3 par ullsokker medium tykke, det holder meg varm på bena. Av og til litt for kald på tærne, men det skyldes nok heller dårlig blodomløp :)) Alle jeg har snakket med sier at disse er veldig varme.



Jeg har også bestilt NRS Maverick Gloves with HydroCuff og NRS Reactor Rescue Gloves fra USA, men regner ikke med å få disse før i neste uke (uke 51). Men skal teste dem så fort jeg får dem i hus:)

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar