lørdag 1. desember 2012

Vikinger på tur 1 desember 2012

 

Lørdag 1 desember ville jeg ut å padle, til tross for at gradestokken vise 7-8 minus pluss vind. Så effektiv kulde var nok 11-12 minus, men vi er vel Vikinger eller !!
Jeg la ut en melding på FB dagen før, men der var det stille. Eller noen svarte jo at det passet dårlig å padle på lørdag, så hadde forventet at det ble en tur alene. Men da jeg var pakket og skulle reise, ringte telefonen:) Hei har du reist ut enda ? Det var Frode som sikkert hadde padle abstinenser, han hadde jo ikke padlet siden torsdag:)) I og med at jeg ikke hadde kommet lengre enn til bilen, så var det jo ikke forsent å bli med.
Vi ble derfor 2 stykker som ville prøve oss i et relativt kaldt klima, litt med tanke på at det kanskje blir havtur i morra. Da er det greit å ha noe erfaring i hva som vil møte oss av utfordringer.

SEN22422

Første utfordringen er her, tykk is 50 meter ut. Men ikke så tykk at man kan gå på den, men for tykk til å bruke åra.

SEN22423

Tror det var veldig bra å være 2 i dag, sånn i forhold til egen sikkerhet. Og Frode har utviklet seg til en dyktig padler, som jeg kan stole 100% på. Men vi var begge spente på hvordan turen ville gå, mest i forhold til bekledning. Hendene er veldig utsatt og kanskje den delen av kroppen det er vanskeligst å beskytte, men jeg brukte neopren votter fra NRS.

Disse hanskene var vame under hele turen og kan anbefales. Frode har ikke fått kjøpt seg slike enda og ville derfor prøve med muffer. Vanlige skinnhansker og muffer utenpå der, det fungerte sånn delvis. Muffene ble trange å få på, men jeg tror han holdt varmen.
SEN22424

Etter å ha kavet oss igjennom dette islaget, var vi i alle fall god og varme. Denne isen var rett og slett en utfordring, siden den var for tykk for åra. Tror kanske ispigger ville vært bedre her, da kunne vi dratt oss fremover.

SEN22425

Oppover elva padlet vi på innersiden av øyene ved turstien, her var det et tynt islag store deler av strekningen. Men dette er sånn is som bare er moro å padle i, moro å leke isbryter:)

SEN22429                                           SEN22428

Vi måtte også sjekke om evja var frosset, selv om vi sisste at den nok var det. Men vi skulle jo denne veien og da må vi jo utforske litt også, sånn er vi bare :))

På andre siden av elva lå tre svaner å koste seg, men var nok veldig sky. Til tross for at vi var på motsatt side av elva, valgte di å tar farvel og fly et annet sted. Kirkeruinene var også mer synlige nå, med litt snø på bakken og ikke noe løv som skjuler den.


Min opprinnelige plan var å padle helt opp til Funnefoss, men vi ble fort enige om at det ville bli for lang tur. Mest med tanke på at vi har begrenset med dagslys og helst vil være inne på land før det blir mørkt. Og det var faktisk ganske tungt å padle i slush, i tillegg til at åra ble en isklump.SEN22435

Vi valgte derfor å kun padle til øya ved Hennisand, men tok en runde rundt øya. Vi ville helst finne en plass i le for vinden, en blir fort kald når man setter seg rolig på land.

Vi fant en fin plass på østsiden, helt i le for vinden. Her var det bare å finne frem ved og lage et lite bål, kjempe fint med bål i kulda. Ja jeg kunne nesten ikke ha tenkt meg en slik tur, uten å ha med ved til bålet.

SEN22440                             SEN22444
SEN22438

Allerede når vi kom hit, var det et tykt lag med is på kajakk og årer, samt et spruttrekk som bare var en stor isklump. Da er det godt å kunne ta frem en thermos med varm kaffe og sette bena nesten inni bålet, dette er bare noe jeg elsker:) Tenk så heldig jeg er som får lov til å holde på med dette, jeg føler meg priviligert :)

SEN22445

Og utsikten fra bålplassen er det ingen ting å si på, bare helt perfekt. Det ble en akkurat passe lang rast og nok til å brenne opp et lite bål, og ingen av oss ble kalde her. Men jeg tror det kan være greit å ha med ei jakke eller noe annet å ha på seg i pausen, viktig å holde på varmen. Frode var lur nok til å ha med seg et pledd og neste gang har også jeg med noe ekstra å ta på:)

Det var blitt merkbart kaldere når vi satte kursen mot Årnes igjen, noe vi lett kunne se på elva. Nå var det nesten is over hele elva og jeg tror den er i ferd med å fryse for godt nå. Så kanskje dette var siste padletur her, før våren!!!
SEN22437

Det var også tyngre å padle hjem igjen, litt på grunn av at vi nå nesten konstant padlet i et tynt islag og åra begynte å ble rimelig tung av is.

Nede ved brygge igjen, ble det et strev å komme seg gjennom isen. Vi ga opp å bruke åra, her var det hendene ned i isen og dra seg frem.

Kjempefin tur og mange nye erfaringer i dag og veldig glad for at det ble tur i dag. Ekstra hyggelig at Frode også ble med i dag, alltid trivelig med Frode på tur.

Turen i dag ble bare 10,5 km, men det var akkurat passe i dag.
Kart

2 kommentarer:

  1. Tøffe forhold.. Såg ut til å ha vore ein flott tur likevel. Fine bilete!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tøffe forhold, men jeg lærer litt av slike turer også:)

      Slett