mandag 7. januar 2013

Hvorfor sitte inne, når alt håp er ute !

Nok en fin tur er slutt

Fornøyd og sulten etter en passe lang tur, gleder meg til kveldene blir lyse igjen. Var ferdig pakket og klar for hjemreise litt over 18 i kveld, men det hele startet jo mye tidligere på dagen:)

Stod som vanlig opp litt sent i dag og satte på kaffen, tittet ut vinduet og hmmm har nok god tid til kaffe i dag. Ute var det tykk skodde og en sikt som ikke fristet til padling, så da ble det pc’n og diverse nettaviser. Egentlig litt kjedelig å sitte her å glo, ville jo ut å padle i dag. Heldigvis lettet tåka og jeg kunne pakke ned litt kaffe og mat for en liten tur.

Ikea posen ble full og vel så det, mye en må ha med på vinterpadling. Tre vantette pakkposer med diverse klær, ekstra votter og lue. Og på toppen av det har jeg med meg en Jervenduk, i tilfelle det blir kaldt i pausen. Pakker også en liten ryggsekk med kaffen, maten, opptennings utstyr, kniver, mulitiverktøy, tape, lommelykt og hodelykt, ekstra batterier osv. Og når alt skal pakkes i kajakken, må jeg ha plass til ved å øks også. Så jo da kajakken er ganske full og tung på slike turer, oppå dekk ligger også en ekstra åre:)

Klar for tur

Planen var en liten tur ned til Beengen, en tur på drøyt 6 km en vei og akkurat passe på en slik vinterdag. Di lange turene får jeg ta til våren, da har jeg mer isfritt vann å padle på.

Kart

Liker best å padle langs land, det er jo der det er noe å se på og ikke midt ute i elva. Også er det tryggere å padle langs land, ja om en skulle velte eller noe slikt:) Men det begynner å bli lite vann i Glomma nå, så det hender en må langt ut i elva for ikke å gå på grunn.

               Mye løs is

Medstøms i lett motvind og med litt lek på isflakene, så det gikk en drøy time å komme seg ned til Beengen. GPS loggen sier alt fra 0 til 8 km/t på vei ned, men jeg hadde jo all den tid jeg trengte og behøvde ikke tenke på klokka. Regnet uansett med at det ble mørkepadling hjem igjen, og er vant til at slik er det nå på vinteren. Heldigvis har sola snudd og vi går mot lysere tider, selv om det nok går en måned til før jeg merker noe særlig til det.

To verdner, en over og en under isen :)

SEN23079

Måtte padle innimellom øyene her nede og litt rundt, bare for å stilne egen nysgjerrighet. Kunne jo hende det var noen fugler eller kanskje en bever her, men årstiden er litt feil. Så gleder meg til våren her nede, da yrer det av liv her.

SEN23081

Turens store høydepunkt er å gå i land på en idyllisk plass og lage bål, dette magiske knitrende og varmende bålet. Passet på å bruke samme plass som sist og vet at alle spor blir borte til våren, siden bålet er laget ute på elveisen. Hadde med meg primus og suppe også, men hmmm glemte skje haha. Typisk meg å glemme ett eller annet, ja ja sånn er det bare. Siden jeg stort sett kan leve på god kaffe og rød mix, så ble ikke dette noen krise. Fant en liten eske rosiner i sekken, ja en som hadde overlevd noen turer i bånn av sekken. Tørkede druer fikk en ny mening nå, disse var virkelig tørre hehe.

SEN23084

Her koste jeg meg lenge og nøt både stillheten og en og annen flokk av naturens egne Concorde, ja svanene ligner veldig på en Concorde når di flyr.

SEN23097

Mens bålet ebbet ut, pakket jeg sakene og gjorde klart for å padle hjem igjen. Om en snau halvtime ville det jo være mørkt, så greit å finne frem hodelykt å sette kursen oppover.

SEN23100

Vel oppe ved Årnes igjen, hadde jeg slett ikke lyst til å avslutte. Men begynte å bli veldig sulten etter 5 timer på tur, så snudde litt ovenfor brua og avsluttet turen. Jeg får heller ta en ny tur snart, kan jo ikke sitte hjemme å glo:)

Mange synes nok at jeg padler ofte og ja gjør nok det, men bor alene og er ikke sånn super happy i å gå på ski. Men veldig glad i å være ute i naturen og nyter det til fulle, men viktig at jeg har tid til å kose meg. Så er ikke og kommer aldri til å bli noen trenings fantom, bare nyte livet i det fri. Dette er jo en av fordelene med å bo alene, jeg kan være ute på tur når jeg vil og hvor lenge jeg vil hehe.
GPS’en hadde målt turen til 16 km og det får jeg legge inn i loggen, moro å se hvor mye det blir på ett år :)

Padleglede

 

Men jeg vil gjerne at flere skal oppdage denne fantastiske måten å oppleve naturen på, derfor prøver jeg å spre litt padleglede til deg også. Kanskje ikke så flink til å fortelle, men bildene sier vel også litt.

Takk for besøket og velkommen igjen.
Svein Erik

4 kommentarer:

  1. Mycket bra mister. Morro å se andre ute og padler på denne tiden. mye bra filmer og bra skrevet.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder og fin atmosfære i dine bilder. Det er mosrsomt å samle km, sett deg et mål så har du noe å strekke deg etter.
    Hmm jeg må opp og padle der en dag litt nærmere våren.

    SvarSlett
  3. Fin turrapport med stemningsfulle bilder! Gir mersmak å padle på denne tiden av året skal jeg si deg!

    SvarSlett
  4. Takk folkens :) Veldig moro at noen faktisk titter innom. Det gir inspirasjon til å fortsette, samt at jeg oppdager jo deres blogger også :)
    Takk

    SvarSlett