onsdag 6. mars 2013

Etain og meg

 

Det er onsdag og min eneste fridag denne uken, det er også dagen for bassengtrening. Men sol og varmegrader i luften, fristet mer enn 25 meter basseng. Min Irske skjønnet Etain, var nok også enig i at elva fristet mer. Hun lå aldeles å skalv etter å komme ut dit hun hører hjemme, som kjent måtte Etain tilbringe syv år ute på havet:)

SEN23678

Valget i dag falt på Sundet rett på andre siden av Haga, planen var å padle oppover elva. Men hadde ingen spesielle mål for turen, skulle bare ut å kose meg på elva og nyte det fine været.
Elva pluss litt motvind, ble målt til ca 4 km/t. Så fremdriften var ikke den beste i dag og noen steder er jo strømmen enda sterkere, sånn som ved Beengen og Folvellstrømen. Men hva gjør vel det, skulle jo bare ut på kosetur og hadde all den tid jeg trengte.

SEN23702

Og min Etain var mer enn villig nok til å guide meg gjennom strømmen, og jeg tror hun likte seg godt her i det litt ville vannet.

SEN23703                             SEN23705
Oppe ved Fyri ble fristelsen for stor, jeg måtte i land å ha litt kaffe i den fine vårsola. Men hadde bare padlet 7,5 km nå og enda tidlig på ettermiddagen, kanskje to timer til med sol om jeg er heldig. Så etter kaffen fortsatte jeg oppover elva og skremte opp et stort antall svaner på min vei, ja utrolig mye svaner i elva nå. Mest sangsvaner og et utall forskjellige ender, men alle er like sky og forsvinner lenge før jeg er i nærheten av dem.

SEN23706-1

Når jeg kommer opp til Tveithaug gård, møter jeg på bever. Den ser ikke meg og svømmer rolig rundt uten å tenke på at en padler nærmer seg, jeg slutter aldri å more meg over beveren og dens opptreden. Av og til veldig sky og andre ganger veldig nysgjerrig :)

SEN23712-1

Lykkelig over å ha møtt her bever i dag også, padler jeg videre oppover og forbi Årnes. Men  begynner å bli sulten og kunne godt tenke meg å spise mens det enda er sol og dagslys. Sola er allerede ganske lavt på himmelen og vil jo snart forsvinne bak en ås, klokka mi sier at solnedgang er 18:00.
I og med at det begynner å bli såpass sent på dagen, tenker jeg at dagens mål må bli kirkeruinene. Så padler litt forbi og krysser over på solsiden for å finne en passende plass i sola, tar sikte på et sted som ser greit ut. Men da jeg nærmer meg land, får jeg øye på noe som ikke hører hjemme der. Hehe det viser seg å vere en fuglekikker som har gjemt seg bak et kjerr, litt usikker på om han filmer eller tar bilder av fuglene.

Hilser på så klart og vi veksler noen ord, jeg har jo tross alt skremt vekk alt av fugler hehe. Han kan bekrefte at det har kommet noen knoppsvaner nå og at det også er noen dvergsvaner innimelleom, men vanskelig å se forskjell på ungfugl og dvergsvane.

Jeg padler et par tre hundre meter lenger opp i Vorma, før jeg går i land og finner frem primusen. Og ja det er Fjordland som står på menyen i dag, lettvint å varme opp og smaker helt greit.

SEN23723

Hadde ikke med meg ved i dag, men tenkte nå at et lite bål hadde vært godt da. Så mens jeg ventet på middagen, kunne jeg jo sanke litt ved og lage et lite bål.

SEN23730

Kanskje ikke den beste veden å lage bål av, men det tok nå fyr og varmet litt etter en stund.
SEN23735

IMG_0457

Ble sittende en god stund her å se på solnedgangen, før jeg fant ut at det var på tide å padle ned igjen. Fant ut at jeg ville være nede ved bilen rundt halv ni, det ville være akkurat passe på en dag som dette.

SEN23741

I det jeg krysser Vorma, får jeg øye på noe som beveger seg på andre siden. Ikke en men hele to rever leker seg på iskanten, uten å legge merke til kajakken som kommer sigende mot dem. Et fantastisk syn som varer i flere minutter, men for mørkt til å ta bilde av dem. Jo da prøvde uten særlig hell hehe.

En skulle tro det var stille å padle slik på kvelden, men slik er det ikke denne kvelden. Hele veien ned igjen, er det store og små flokker med svaner og ender som laget et spetakkel uten like. Di er visst ikke særlig glad i å dele elva med en enslig kajakk :)

Det har også blitt litt kaldere ute, det fryser is på spruttrekket og hendelen til skegget fryser også fast. Mange vil nok tro det er stusselig å padle alene slik, men jeg storkoser meg ute og kommer til å ha mange slike turer utover våren og sommeren. Jeg og Etain trives i sammen og vil helst være ute på tur :)
Gikk i land ved sundet 20:15, så da stemte det ganske bra med hva jeg hadde estimert.

Kart Sundet til Kirkeruinene

2 kommentarer:

  1. Du er flink til å utnytte nærområdet, og har stadig flotte naturopplevelser. Morsomt å lese :-)
    Har padlet mye i nærområdet selv, men brukt alt for liten tid på strekningen sør for Årnes.
    Nå frister det veldig å ta en tur :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glomma er undervurdert som tur mål, det har så mye å by på og ingen turer her er like.Nå er Glomma på sitt laveste og skjær dukker opp på steder man ikke har tent at slikt finnes, og fuglelivet endrer seg nesten fra dag til dag nå.
      Vi har mye å se frem til nå, men en må være der å se endringene ;)

      Slett