torsdag 14. mars 2013

Kort heldagstur

SEN23760

En tur behøver ikke være lang for at den skal være fin og minneverdig, det er innholdet som teller. Selv om sjangsen for flere opplevelser øker med langden, er det ikke gitt at det blir slik.
Min eneste fridag siste seks dagene var på tirsdag og jeg måtte jo bare utnytte denne dagen. Det er enda tidlig i mars og kulda holder fortsatt sitt grep på dagene, varmt om dagen og kaldt om natta.

SEN23755

Planen var å padle fra Sundet i Glomma og oppover Vorma, men visste at dette kanskje ikke var mulig. Fikk raskt bekreftet dette da jeg skulle legge ut i Sundet, det ligger is over hele elva oppstøms. Men været er perfekt og en kan kjenne sola varmer, så ingen grunn til å snu.
Jeg padler opp til iskanten og innser at det ikke er mulig å komme videre her, men ser ikke rundt svingen på elva. Så padler inn til land og drar kajakken oppover langs land, kanskje det er bedre lengre opp!
SEN_9330

Men jeg får raskt bekreftet at elva er stengt av is så langt jeg kan se, minst to kilometer med is. Men jeg har ingen planer om å reise hjem, dagen skal nytes ute. Så finner meg en fin plass i sola og tar frem en thermos med kaffe og setter meg på en jervenduk. Her kan jeg om ikke annet sitte å se på svanene som stadig suser forbi og bare nyte følelsen av vår.SEN_9275-1SEN_9280-1SEN_9355-1

Frode hadde nevt at han hadde lyst til å padle i dag, men han måtte på jobb først. Så litt utpå dagen fikk jeg melding fra ham og etter litt planlegging, ble vi enige om å møtes når han kom hjem. Siden jeg nesten kan se hjem til ham, fra min plass i solen. Ville det jo være greit å ta en ettermiddagstur fra Haga, som tross alt bare er rett på andre siden av Sundet der jeg la ut.SEN_9410

Etter å ha kost meg i sola noen timer, gått rundt å sett på beverspor og konstatert at den er veldig aktiv nå. Så padlet jeg ned for å møte Frode, som måtte ake seg et par hundre meter ut for å finne åpent vann.

SEN_9440

Sola var nå kommet ganske lavt på himmelen og dagene er fortsatt litt korte. Sola ville gå ned rundt 18:15 denne dagen, så vi måtte prøve å utnytte den lille stunden med dagslys. Frode kom jo rett fra jobb og jeg hadde vært ute en del timer allerede, så begge var egentlig sultne. Siden det ikke er mulig å padle oppover elva og ikke mer enn 3 kilometer ned til Rånåsfossen, ville det ikke være mulig å padle langt uansett i dag.

Vi padlet derfor bare rolig nedover elva et par kilometer, for å finne oss en plass å nyte solnedgangen og for å lage et lite bål til maten. Ingen hadde med seg ved, men vi regnet det som lett å kunne finne noe rusk og rask som brenner. Beveren lager jo mye ved til oss padlere også, så noe nytte gjør den jo.
SEN_9462SEN23765

Vannet er veldig klart nå og vannstanden meget lav, så litt mye strøm i vannet her nede nå. Vi var derfor veldig påpasselige når vi padlet tilbake, kan være utfordrende med et velt her nede nå.

Jeg var ute i nesten åtte timer denne dagen og padlet kun 10 km, men allikevel en fantastisk dag på og ved vannet. Det viser jo bare at selv korte turer kan gi mye tilbake og bålkos setter en ekstra spiss på det hele.

Takk til Frode, for en fin avslutning på dagen :)

SEN23763

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar