fredag 29. mars 2013

Stairway to Heaven

 

Vi er utrolig heldig med påskeværet nå og det må utnyttes til fulle, så måtte lufte kajakken i det vakkre været i dag. Så turens mål, var kun å komme seg ut å nyte påskeværet.
Som så ofte ellers, la jeg ut fra Vormsund, men denne gangen padlet jeg ned mot Glomma.

Elvemøte

Ca 3 kilometer nedenfor Vormsund, møtes Vorma og Glomma. Mens Vorma renner åpen store deler av vinteren, er Glomma frosset til langt ut på våren. Neset mellom elvene er mest kjent for kirkeruinene, som har sin opprinnelse på 1100 tallet.
Derfor er tittelen på dette innlegget Stairways to heaven, godt illustrert med bilde under.

Stairways to heaven

Trappen går opp til Kirkeruinene :)

Våren har vært uvanlig kald og trekkfuglene uteblir, så det blir mye bilder av svaner i disse dager. Men sangsvanene er vakkre og sky, så det er vanskelig å komme nærme nok til å ta gode bilder. Men moro er det jo, så må legge inn noen svanebilder her.

SEN_0091

SEN_0117

Siden målet ikke var å padle langt, men å kose meg i vårsola. Gikk jeg i land på den brede iskanten nede ved Tveithaug, her hadde jeg panorama utsikt over Glomma og en sol som varmet godt.

SEN_0161

Her ble det både kaffe røyk og mat, det smakte fortreffelig med kaffe her.

SEN_0170-1

SEN_0169

Jeg ble påspandert en sjokolade av Jørn i går, som vi ikke fikk spist da. Denne ble en fin dessert til kaffen i dag, ja også er det fire biter i en slik sjokolade. Da har jeg sjokolade nok til fire turer Tommelen opp.

Ble sittende ganske lenge her, ja lenge nok til å tømme hele thermosen med kaffe. Så ja det ble sikkert en hel time her nede, før jeg vendte kajakken på tur opp igjen.
Noen hundre meter opp i Vorma, gikk jeg i land for å nyte solnedgangen. Den pleier å bli veldig fin fra denne plassen, så da var det bare å sette seg å se solen gå ned i vest. Mens jeg satt her og egentlig burde hatt en kanne kaffe til, hørte jeg beveren jobbe på andre siden av elva.

SEN_0384

Så etter at solen forsvant bak åsen, padlet jeg etter lyden av bever. Og fant den omtrent akkurat der jeg forventet at den skulle være, ja den bor jo her et sted :)

SEN_0388

SEN_0420

SEN_0435

Etter å ha lekt litt rundt med Hr.Bever, padlet jeg tilbake til brygga og reiste hjem.

Kart

3 kommentarer:

  1. Jeg stusser litt over at du skriver om sangsvaner men illustrerer med bilde av knoppsvaner? Men fine var de!

    SvarSlett
    Svar
    1. Di fleste svanene rundt oss er fortsatt sangsvaner og noen dvergsvaner, men det har kommet noen knoppsvaner nå di siste ukene. Sangsvanene forsvinner østover nå og kommer vel igjen til høsten for å overvintre her.

      Slett
  2. SÅ UTRULEG KULT med bever!! :)

    SvarSlett