onsdag 6. mars 2013

Vintercamping

 

 IMG_0444

Lørdag 2. Mars klokken 13:10 forlot jeg Vormsund brygge, med Nordbyholmen som mål. Kajakken var pakket med telt, sovepose og alt annet jeg kunne trenge for et par netter i telt. Det var meldt strålende sol hele helgen, men det skulle blåse en del.
Padle I Nes skulle holde kurs i vinterpadling på søndag, så dette var jo en unik mulighet til å kombinere flere ting. Michael hadde allerede noen dager før, sendt meg en melding og lurte på om jeg også ville ligge i telt fra lørdag til søndag. Da ville vi jo få noen timer rundt leirbålet på kvelden, ekstra moro var det at også Frode sa han kanskje ville komme. Men den gutten liker sånne bortover ski også, så skiene hadde første pri for ham lørdag.

SEN23595                             SEN23596

Så jeg padlet alene oppover Vorma i relativt sterk vind, vil nok tro at det var 10 m/s+. Spesielt forbi Tesifallet, her fikk vinden godt tak og det var hvite skumtopper så langt jeg kunne se. Men det var moro å padle i slik vind, så sørget for å padle mest mulig utsatt for vinden. Noe som gjorde at jeg til tider nesten ikke hadde fremdrift, mye læring i å padle slik.

SEN23597

Vel oppe på Nordbyholmen, var første pri å sette opp teltet. Viktig å ha en base og at teltet settes opp først, da har man ly om noe skulle skje. Frode hadde nå meldt fra at skituren var over og at han var klar for litt teltliv, det passet jo veldig bra. Jeg hadde tømt kajakken og skulle allikevel ned igjen å fylle kajakken med ved, trenger jo ved til flere dagers fyring.

SEN23600

Vinden hadde løyet litt nå og solen var på vei ned, så litt kjølig i skyggen. Jeg hadde akkurat kommet meg på vannet for å finne sol, når Frode dukket opp. Da var det bare å sette kursen mot campen igjen og lage bål.SEN23603

Det er ikke langt opp til campen, noe som passer veldig bra når en må padle flere turer. Og på søndag skal vi jo ned igjen å møte di andre som skal komme også, gledet meg stort til det.

SEN23610

Litt senere på kvelden dukket Michael og Borghild opp også, så det ble det 3 telt i campen. Her satt vi til nesten midnatt og koste oss med kaffe og annet snacks, mens praten gikk og vinden rusket i trærne.

Neste morgen hadde jeg delvis påpekt at jeg pleide å våkne tidlig, når jeg sover i telt. Så ingen satte på noen form for vekking og jo da jeg våknet rundt fem på morgenen. Men syntes det var litt vel tidlig å stå opp, så snudde meg rundt og sov videre. Hmmm våknet ikke igjen før halv åtte, av at Frode åpnet teltet sitt hehe. Ja ja da blir det litt travelt, vi skal jo tross alt ha et lite bål og frokost. Også hadde vi avtale om å møte Jørn i Vormsund klokka ni og det tar en drøy halvtime å padle ned dit også.
SEN23613

Michael og Borghild laget seg et lite gourmet måltid, med egg og bacon (Uten mat og drikke, duger helten ikke).

SEN23611
Når du titter på bilde under, så er det vel ingen tvil om at været er på vår side denne dagen og nesten ikke vind.

SEN23614

SEN23618

Siden det ble litt travelt på morgenen, padlet jeg og Michael i forveien og fikk en fantastisk tur i stålende sol. Vi kom for sent ned til brygga i Vormsund og di fleste deltagerne hadde allerede møtt opp.

SEN23620

Padle i Nes v/ Jørn og SCHOLLERT.NET v/Michael hadde invitert til kurs i vinterpadling og interessen for kurset var stor. Mange av di fremmøtte hadde jeg møtt før og padlet mye sammen med, noen få var ukjente for meg. Jeg skulle være med som en assistent, kan jo være greit med et par ekstra øyne når så mange skal ut å padle.

Det ble et utrolig vakkert syn, å se så mange kajakker oppover Vorma i strålende vårsol. Ja jeg telte 15 kajakker på vannet, så mange har det vel aldri vært på tur oppover her!

SEN23625SEN23627                             SEN23628SEN23629                             SEN23627SEN23632

SEN23633

Tror ikke jeg skal skrive så mye om alt som ble sagt her, det ville ha fylt flere sider. Men alle lyttet og virket oppmerksomme, så tydelig at det var nyttig stoff. Hele opplegget var meget godt gjennomtenkt, tydelig at det lå mye arbeid bak.
Etterpå ble det praktisk trening i vannet, med mye fokus på kameratredning, da må man jo bade litt også. Greit å kjenne at utstyret vi bruker, fungerer i isvann også. Regner med at det kommer en oppsummering av kurset i Padle i Nes sin blogg, så legger inn en link til den litt senere.

I vinter har jeg prøvd å lære meg rulla også, viktig for meg å kunne den. Det fungerer fint i bassenget, men litt annerledes med alt utstyret på. Prøvde en rulle denne dagen og fikk litt mye fart, så kom opp og ned igjen på andre siden. Skulle ha testet flere ganger, men kaldt i panna og bihulene liker heller ikke alt det kalde vannet. Må ta med meg mer utstyr og trene på rulling med vest i bassenget, litt varmere der :)))

Vinterpadlekurset skulle vare i fire timer (10-14), men når klokka var to. Ja da var vi fortsatt oppe ved campen, så tiden løp nok ifra di fleste. Sånn er det når en har det moro og kan være ute i et så fantastisk vær.

Jeg hadde planer om å bli en natt til, forutsatt at jeg ikke ble for kald etter badingen. Så jeg fulgte di andre ned igjen til brygge, men lot teltet stå. På vei nedover ble det arrangert et velt av kajakk, Heidi hadde sakket akterut med noen meter og hoppet i vannet. Det var ingen som hørte henne rope om hjelp, så Borghild måtte rope for henne. Di som i etterkant tenker over dette, har vel lært hvor vanskelig det er å høre noen rope sånn. Derfor er nok en fløyte i vesten mye mer effektivt og noe vi alle bør ha lett tilgjengelig, min fløyte blir i alle fall nå festet på vesten:)

SEN23642

Vel nede igjen på brygga, var det å ønske alle vel hjem igjen og håpe alle hadde lært noe denne dagen.

SEN23646

Klokka var allerede passert tre og jeg begynte å bli sulten nå, så da var det bare å padle opp igjen til campen. Her ble det middag, nykokt kaffe og bål, mens solen sa takk for i dag.

SEN23650

Jeg var litt spent på om det ville bli kaldt på bena utover kvelden, hadde jo badet i dag og neopren støvlene var våte. Men jeg frøs ikke enda og kunne jo krype i soveposen om det skulle bli kaldt.
Tanken var egentlig å padle en tur oppover elva på kvelden, men bestemte meg for å padle nedover for å se etter beveren. Og siden telefonen var tom for strøm, kunne jeg jo like gjerne ta en tur ned til bilen å lade den litt. Og slik ble det, jeg padlet nok en tur nedover elva i skumringen, men så ikke annet enn ender og svaner på vei ned. Telefonen fikk lade en halv time, før jeg ble rastløs og ville padle igjen.
Mange vil nok tro at nattpadling er kjedelig, men jeg er veldig glad i slik padling. Med hvite elvebredder, blir det aldri helt mørkt og hodelykten holdes avslått hele veien. Ett og annet isflak kommer seilede nedover elva, men ikke noe problem å se dem. Det er bare sangsvaner og ender i Vorma på denne tiden av året og di er veldig vare på lyder, så helt umulig å komme i nærheten av dem.
Men noen hundre meter nedenfor Rudsholmen, får jeg bekreftet at beveren fortsatt er aktiv. Det er for mørkt til at jeg oppdager dem, men den første er så nær at det spruter vann på kajakken i det den lager sitt plask. Litt usikker på om det var to eller tre bever her, men det var flere beverplask her.

Resten av kvelden ble det bålkos og et forsøk på å tørke støvlene, men med ull på bena skal det mye til å fryse nå.

SEN23656

Neste morgen våknet jeg sent og kunne konstatere at solen ikke ville komme frem i dag. Men med bare en minusgrad i lufta, ble morgenkaffen inntatt.

SEN23666

Tre dager og to netter i telt, det har vært en kjempeopplevelse og noe jeg skal gjøre igjen snart. Vi skriver mars på kalenderen og alt ligger tilrette for en fantastisk tid nå, så har mye å se frem til:)
Pakket sakene mine og padlet godt fornøyd hjem og vet at om få uker skal jeg på Camp Rullerolf og få nok en natt i telt, gleder meg.

SEN23668

Jeg har litt film fra søndagen, men vanndråper på kamera etter et bad. Så har ikke film i fra selve øvelsene oppe ved øya, litt synd.


15 padlere på Vorma

 

Bjørn Ivar har laget en super film fra samme tur, legger ved den her også)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar