fredag 10. mai 2013

Forlenget torsdagspadling

SEN_1024

Tradisjon tro skulle vi ha vår faste felles padling i HERO, ja en god utnyttelse av himmelspretten. At vi skulle bli så mange denne dagen, det overrasket meg. Ekstra hyggelig er det at noen nye fjes har dukket opp og ser ut til å trives på disse relativt korte koseturene, håper det fortsetter slik.

Turene er satt opp til å være ca 10 km, slik at alle skal kunne være med uansett hvilket nivå men er på. Dette er både lurt og forutsigbart, så kan vi heller justere lengden om gruppa synes det er ok.

Men siden dette er en fridag og fellespadlingen starter klokka 18, valgte jeg å ta en solotur tidligere på dagen. 10 km er litt lite padling for meg, så greit med litt ekstra, på dager som dette.
Derfor var jeg på vannet litt før halv ett denne dagen og hadde planer om å padle fra Vormsund og opp til Sagen, for så å møte di andre når jeg kom ned igjen.

SEN24751

 Siden jeg var litt usikker på hvor lang tid jeg ville bruke opp til Sagen og at jeg gjerne ville ha litt god tid er opps, så holdt jeg et greit tempo oppover. Ser i loggen at jeg lå mellom 7 og 9 km/t opp til innløpet av Ua og rundt 7 km/t resten av turen, men unntatt av noen stopp for å hilse på beveren :)

 SEN24752

Ua er en av di mest intime små elvene vi har i nes, som lengre oppe er mer en Å enn elv. Det er fortsatt litt tidlig på året, så det mangler litt løv på trærne og grønne enger.

Oppe i den smaleste delen av åa, måtte jeg bare stoppe å nyte lydene. Du kan også høre dem, om du starter filmen her :)

Spilt inn i Ua 9. Mai 2013–Pentax WG 2

 

SEN24754

SEN24761

Vel oppe ved Sagen, ble det god tid både til mat og kaffe. Og mens jeg satt her å koste meg, ringte telefonen. Det var Bernt som var klar for padling og ville padle Ua før fellesturen vi skulle ha på kvelden, kjempemoro :) Jeg forklarte hvor han kunne sette ut, da ble det tid til noen flere kopper kaffe. Tenkte det var greit å vente her oppe, slik at Bernt kunne få med seg hele åa og oppdage hvor fin den er.

SEN_0966

SEN_0965

SEN_0951

Akkurat i det jeg har pakket sammen, ja fordi det begynte å regne. Kom Bernt rundt svingen i åa, med et stort smil.

SEN24764

Tror han likte denne åa veldig godt, så han blir sikkert med på flere turer hit. Regnet øste ned og laget litt trolsk stemning på vannen, selv om skura ikke varte mange minuttene.

SEN_0976

Turen ned igjen, gikk i rolig tempo og en stopp for å hilse på beveren ble det også. Nede ved Uvesund bru, sa jeg på gjensyn til Bernt. Han hadde parkert her og måtte jo ha med seg bilen til vormsund og gjøre seg klar til fellespadling med HERO klokka 18. Jeg kunne ha blitt med Bernt herfra, men hadde 40 minutter på meg, så valgte å padle ned Glomma og opp Vorma til brygga.
Måtte sette opp farten litt om jeg skulle rekke frem i tide, klarte å holde 10-11 km/t ned Glomma, men ikke mer enn 7 km/t opp Vorma. Men var fremme 18:02, å det holder jo :)

Jeg ble positivt overrasket over hvor mange som hadde møtt opp til fellespadling denne kvelden, ja kunne telle 9 kajakker på vannet.

SEN_1024

SEN_1080

SEN_1079

SEN_1070

SEN_1067

SEN_1022SEN_1068

 

Utrolig moro at så mange velger å bruke fridagen sin på en slik dag, Bernt kommer helt fra Gran på Hadeland og regnes mer som HERO medlem enn Hade-paddlers i mine øyne. Veldig moro var det at også Torgils hadde tatt toget opp, for å bli med oss på tur. Kajakk fikk han låne av Padle i Nes, håper han tar turen en annen gang også.

Turen oppover Vorma går i sitt sedvanlige skravletempo, ikke fort altså :)) Jørn hadde valgt å padle en slik Black Pearl sak i dag, en vakker sak som har plass til minst en thermos om den ikke er på mer enn 0,3 L ;)

Oppe ved Nordbyholmen, klarte ikke Jørn å vente lenger. Her måtte det rulles, moro å se på og ikke minst moro å ta bilde av.

 

 SEN_1045

 SEN_1048

SEN_1051

Oppe ved Ertesekken, blir det sosial samling med kaffe, mer skravling og kanskje noe å spise også. Anne-Kristin hadde med hjemelagede boller, som smakte utrolig godt til kaffen.

SEN_1085SEN_1084

Etter en god pause her, var tiden inne for å padle ned igjen. Kanskje kunne vi se bever på denne turen også !

SEN_0990

Vi var ikke kommet langt nedenfor Nordbyholmen, før det første beverplasket var en realitet. Og flere ble det også på veien hjem, ja du er nesten garantert å se bever på disse turene.

Tror klokka ble nærmere halv ti, før vi pakket sammen og reiste hjem den kvelden. For min egen del så ble det drøyt 3,5 mil denne dagen, akkurat passe langt på en slik dag.

Tusen takk til alle som var med på turen i dag :)

 Padlekart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar