søndag 12. mai 2013

Kveldstur på Glomma

Sundet til Beengen

Lørdag ettermiddag ble det en liten tur på Glomma etter jobb, bedre å være der ute enn å sitte hjemme. Så kjørte ned til Sundet, ja det gammle fergeleiet hvor folk ble fraktet over til Haga stasjon.

Vannstanden i Glomma har steget kraftig di siste dagene og er nok nesten oppe på normal vannstand nå. Tanken var å padle opp til Beengen fuglefredningsområde, i håp om at det var en del fugler her. På tidligere turer oppover her i år, så har det vært is i det område og således umulig å padle i.

SEN_1102

Men først en liten tur innom ei evje litt lengre ned, som jeg ikke har noe navn på. Vannet er leirete og lite attraktivt her inne, så min første tanke var, sukk savner salt vann :)

SEN_1103

Men stemningen inne i den trange evja var allikevel fin, fuglene kvittrer og fisken vaker. Da er det lett å glemme tid og sted, bare nyte opplevelsene. Tankene streifet meg om hvor heldig jeg er som kan surre rundt her en lørdagskveld, uten at noen andre har meninger om det :)

Men jeg skulle videre opp til Beengen og sjekke evjene der også, der var også planen å spise litt. Så padlet den siste biten opp og holdt meg nær land hele veien, da slipper jeg litt av strømmen i elva.

En liten båt med tre polakker, sliter seg forbi meg i strømmen. Tror nesten jeg kunne padlet fortere enn dem, men lot være å prøve. Møtte dem igjen inne i evja, der di var i ferd med å ta opp et garn med dagens fangst. Så ut til at di hadde fått tre fire Brasme, en fisk som østeuropeere ofte spiser.
http://www.fiskipedia.no/node/66

Vannet her inne var også leiraktig brunt og lite innbydende, men godt likt av fugler og fisk.

SEN_1105

SEN_1107

Ei Hegre letter og flyr bort, kanskje likte den ikke selskap !

SEN_1106

På ei øy står et gammelt bord, som vi har brukt på tidligere turer hit. Jeg padlet bort for å se, men det var råttent og omgivelsene bar preg av folk som ikke tar hensyn til naturen. Fatter ikke at folk ikke gidder å ta med seg søppla si hjem:(
Jeg finner meg en plass ute på en holme med sivgress, et sted man ikke kommer til uten båt. Her har jeg god oversikt og kan se på fuglene som stadig er nede og henter små fisk.

SEN_1157

Jeg skal ikke påstå at det er pent her inne nå, det blir det ikke før trærne får løv og gresset blir grønt. Men ble nå sittende en stund og spiste litt, før jeg valgte å sette kursen hjemmover igjen.

Turen ble avsluttet i lett regn, med en vakker regnbue i øst.

 

SEN_1264

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar