onsdag 22. mai 2013

Pinsetur med smak av sommer

SEN24855

På selveste nasjonaldagen, forlot 2 kajakker Djupeklo og dro ut på et eventyr som skulle vare i hele 4 dager. Det vil være umulig for meg å beskrive alle inntrykk en slik tur gir og noen opplevelser er bare ment for eget minne, samt at andre kanskje opplevde det samme på en annen måte. Så som alltid vil dette bli min opplevelse av en fellses tur med god padlevenner, et minne jeg kan leve lenge på.

Kart Pinsetur 2013

Så fredag morgen forlot en Jeep og en Valley Neskollen, med kurs for Djupeklo. Ja mens andre gjorde seg klar for 17. Mai-tog, ville jeg mye heller ut på tur i vår vakkre skjærgård.

 SEN_1275

Planen var at jeg og Per-Morten skulle reise ut til Nordre Søster og overnatte der, så skulle Frode Lena og Heidi komme etter på lørdag. Siden jeg reiste hjemmefra litt tidlig og bare hadde halve kjøretiden i forholdt til Per-Morten, så hadde jeg godt til til å kose meg litt i Djupeklo.

 SEN_1270

 SEN_1285

Per-Morten dukket opp til nesten avtalt tid, hadde bare bommet litt på veien hit. Ikke så lett å finne nedkjøringen til denne stranden, da det kun er en smal vei og et lite skilt som viser hvor du skal svinge ned.

Men vi hadde begge 17. Mai i tankene og hadde med flagg, som behørlig ble festet bak på kajakkene. Det ble et vakkert syn som forlot Djupeklo fredag ettermiddag, med kurs for en perle like ved Struten fyr.

 SEN24842

Med mat vann og annet utstyr som trengs for 4 dager borte, så føles kajakken med som et slagskip. Men med vinden fra nord øst og en iver etter å komme seg vekk fra sivilisasjonen, ble det en lett tur over til Søsterøya. Kryssingen er på rundt 8 km og tar ca 1 time og 20 minutter i rolig tempo (6 km/t), med laber bris delvis i ryggen.
Ingen grunn til å stresse over, når sola står høyt på himmelen og gradestokken antagelig ligger på minst 20°c, vi padler jo tross alt i tørrdrakt. Eller for å si det på en annen måte, den var tørr:) For etter en slik kryssing er den mest våt på innsiden av svette :))

Men endelig på tur nå, dette har jeg gledet meg til lenge :)

Her var det bare å sette opp teltene og spise litt, før vi padlet en liten kveldstur ut til fyret. Ja vi ville utnytte dagen og heller kose oss med en bedre middag litt senere, vi er jo tross alt på padletur:)

SEN24848

SEN24852

Brygga på Struten fyr er veldig høy og i dårlig vær, ble båten heist opp hit og inn i nausten bak fotografen.

SEN24854
Siden øya er nesten dekket av messinglav, får den et fantastisk glød i kvelssola. Dette er min andre tur ut hit og fortsatt veldig moro å komme seg hit, alltid noe nytt å oppdage.

SEN24855

Etter en tur hit ut, var det tid for å komme seg tilbake til campen vår. Kokka går fort og dagen har vært lang, så skulle bli godt å roe ned med en middag i solnedgangen.

SEN_1297

SEN_1291

Hadde kjøpt med meg 3 x Fjordland og var litt spent på hvordan den ville takle flere dager i slik varme. Men konklusjonen på det skal vi ta litt senere, kveldens middag smakte i alle fall fortreffelig og ble avsluttet med kaffe og en boks øl.

SEN_1301

Lørdag morgen våknet jeg til nok en fantastisk dag og kunne nyte kaffen i sola, med utsikt over til Missingen. I dag skulle jo også Frode Heidi og Lena komme, slik at vi kunne fortsette turen i Hvalers øyrike. Siden vi var tidlig oppe og hadde godt tid, padlet vi en tur etter frokost. På min forrige tur hit ut, rakk jeg ikke å padle rundt Søndre Søster. Nå hadde vi tid og mulighet til å ta turen og sånn ble det, Per-Morten har jo heller ikke vært her før (så sikkert like spennende for ham). Vi regnet også med at det ville bli godt ut på dagen før di andre kom og således hadde vi god tid på å utforske øya.
Disse øyene er ganske særegne i sin utforming og ulikt alt annet jeg har sett, nesten så en får følelsen av å være på en annen planet.

SEN_1311

Søndre Søster var enda mer spennende enn nordre og således en spennende opplevelse, østsiden har høye klippevegger og jeg får nesten følelsen av å være tilbake på Runde. Deler av øya er fortsatt fredet, så må tilbake hit etter at fuglefredningen er over :)

 SEN_1307

En tur rundt selve øya er på ca 3 km, men det er 3 kilometer fulle av opplevelser. Ja om du synes natur og formasjoner kan være spennende, da vil du like en tur her. Noen fugler hadde allerede fått sine håpefulle små og var ute på svømmetrening, vi holdt alltid god avstand til disse. Slik at di hele tiden kunne svømme fredfylt videre, uten frykt for kajakkpadlere :)

SEN_1324

SEN_1342

SEN_1350

Landskapet på vestsiden er helt annerledes, her er bratte klippevegger byttet ut med et hav av små skjær og en fjellside med underlige former.

Akkurat i det vi kommer til enden av øya, får jeg melding om at resten av gjengen er klare for padling. Så da passer det veldig bra å padle tilbake til campen og pakke sammen, slik at vi er klare når di kommer.

SEN_1363

Det var Per-Morten som oppdaget dem først, langt ute i havet. Og til di som mener fargen på kajakken har noe å si, glem det. På lang avstand er det kun åra i bevegelse du ser og etter hvert drakta til padleren :)
SEN_1368

Da er gruppen samlet og vi kan fortsette vårt padleeventyr sammen, en godt sveiset gjeng som har mange turer sammen fra før også. Lena har vært med her en gang før, men Heidi er her for første gang. Det var litt derfor vi valgte å starte fra Nordre Søster, slik at både Heidi og Baffin fikk oppleve disse fine øyene.
Vi hadde en rast på nordre for å få i oss litt næring, før ferden videre. Her viste jeg frem kartet og et forslag til padlerute, noe alle syntes var et greit forslag. Planen var å padle ned langs vestsiden av nordre og søndre søster, for så å krysse over til landsiden og følge den mot sørøst. Deretter å krysse ut til Akerøya og lage camp på nordøst siden av Akerøya, der er det tilrettelagt for telting. Ble det slik ? ja det skal vi komme tilbake til litt senere ;)

SEN_1379

Første stop ble stranda på søndre, en perle som nok er full av båter og folk i sesongen. Men akkurat nå har vi nok hele øye for oss selv, til tross for at det er pinse og veldig varmt. Ja akkurat der og da, kunne jeg godt tenkt meg litt annen bekledning :)
Vi gikk en runde på nordre del av øya, et virvar av klipper og små gressletter som nesten ble en labyrint. og enda en gang kan jeg konkludere med at jeg må en tur til hit, etter at fuglefredningen er over. Det finnes ting her jeg gjerne vil se, men som jeg tror ligger innenfor fredningsområde.

SEN24877

SEN_1380

SEN_1386

SEN_1389

Helt nede i grenselandet mellom åpen område og fredningsområde, finnes to spennende grotter. Litt vanskelig å komme i land her, men med litt krongling mellom steiner og skjær, så kommer vi oss i land. Men trørrdrakt og padlesko, er dårlig utrustning for fjellklatring. Så det blir et par fall her, som heldig vis gikk bra.

SEN_1391

SEN_1401

SEN_1402

SEN_1404

Siden det var så vanskelig å komme seg inn i grotta, var det bare Frode som tok turen inn. Men grotta er mye dypere enn dit han står på bilde under, så kanskje en tur til hit også ?

SEN_1409

SEN_1412

SEN_1415

Tiden går fort, så vi må videre om vi skal rekke frem før det blir mørkt, men det blir en stopp til litt lengre ned langs øya. Frode har fått øye på en ødelagt redningsflåte, denne må han sjekke opp. Det ble ikke funnet noe som kunne identifisere den, men kan fortelle at Frode snakket med redningsskøyta på Hvaler i etterkant og di skulle sjekke den opp. Godt jobba Frode (Y).

SEN_1419

Når vi runder sørenden av øya, får vi vinden rett i mot oss. Yr sier at det var 9-10 m/s fra øst, noe som sier motvind hele veien over. Heidi hadde litt trøbbel med å styre kajakken og padlet mest med på ene siden av kajakken, alle som har prøvd slik vet hvor tungt det er. Derfor ble denne kryssingen over til landsiden litt lang i tid, 40 minutter på en 3 km kryssing er litt mye. Vi hadde alle nå vært ute i kajakkene i mange timer og trengte påfyll av mat, så vi fant oss en plass bak Tjeldholmen. Her ble det en god pause, noe vi alle trengte nå og maten smakte utrolig godt nå. Klokka hadde passer fem allerede og vi hadde enda drøyt 5 km igjen før den planlagte campen. Noen var nok litt slitne allerede, en må huske på at di tre siste hadde vært oppe tidlig og kjørt mange mil før padling også. Men med ny næring i kroppen, var det en ivrig gjeng som fortsatte mot sørøst.

Bilde fra Baffin

Selv om vinden ikke løyet noe særlig, var vi nå litt i le av land og fikk den jo mer fra siden og etter hvert litt bakfra når vi skrådde over mot Akerøya. Litt usikker på hva som skjedde nå, men min valgte rute ble forkastet, til fordel for å gå på vestsiden av øya. Kanskje mest for at gruppa ville finne le for vinden, en tabbe sett i etterkant og et lykketreff for meg som vil padle mest mulig :) Tabben var nok aller størst fra min side, som ikke tok styring og forlangte at ruta skulle holdes, men vi fikk sett hele øya :)) Det jeg ikke hadde sjekket på forhånd eller ikke tenkt på å sjekke, siden det ikke var relevant for campen. Det var at nesten hele øya er fredet frem til 15 juni, dermed ingen steder en lovlig kan sette opp telt. Nå ja det finnes heller ikke mange steder å sette opp noe telt heller, ja ikke på den siden av øya. I etterkant vet jeg at det kun er i den lovlige delen av øya, at det finnes gode teltplasser.
På vår runde rundt øya, var det nok flere som begynte å bli litt vel slitne og helst villa ha satt opp telt for lenge siden.

SEN24888

På bilde over er jeg oppe på en liten topp, for å sjekke ut forholdene for camp. Her er vi på lovlig grunn, men på feil side av øya :) Vi ender opp med å ha padlet rundt hele øya og finner rett plass på den siden hvor jeg hadde foreslått at vi skulle campe :)) Jeg må le når jeg kom hjem og la inn padleruta på kartet mitt, for der vi endte med å sette opp teltene. Ja der hadde jeg på forhånd markert plassen med ett telt :))
For min egen del er jeg veldig glad for at det ble slik, jeg fikk jo sett hele øya:)

SEN24896

SEN24897

Det ble en sen middag denne kvelden og alle sov nok godt den natten, men mangler ett bilde her. For når jeg skulle legge meg den kvelden, var soveposen min allerede opptatt. Ja noen hadde funnet ut at denne soveposen var ledig og passet perfekt :)
Midt oppe på soveposen satt en stor padd og tittet forskrekket på meg når jeg kom inn og lyste på den, vi var nok ikke helt enig i hvem som skulle ha soveposen den natten. Men jeg bar den forsiktig ut og den fant nok et annet sted å tilbringe natten :) Jeg er nok singel, men kysset den ikke, trenger hverken en prins eller prinsesse:))

SEN_1437

Søndag morgen våknet jeg tidlig, måtte ha kaffe og røyk som vanlig. Rundt i leiren var det fortsatt stille, veldig stille. Tror det gikk over en time før det ble noe liv i teltene, så noen har nok sovet godt.

SEN_1461

SEN_1462

SEN_1448

Sola varmet allerede godt og vinden var moderat, noe som lovet for nok en super dag på vannet. Kartet ble funnet frem til frokosten og vi ble veldig fort enige om dagens rute, med muligheter for endringer under veis. Vi var jo på tur kun for å kose oss og bli litt bedre kjent i område, som på kartet ser ut som et eventyr å padle i. Derfor gledet vi oss veldig til dagens tur og vi var enige om at Akerøya skulle forbli vår camp til avreise mandag.

SEN_1454

I.flg. mine opplysninger skulle det være rent drikkevann på Akerøya og det stemmer kanskje, men det var ikke vann i springen her nå. Så vi bestemte oss for å stoppe i en marina, inne i Asmalsund. Da kunne vi få både vann og en velfortjent is i varmen, så dette ble dagens første delmål.

SEN_1467

Sand marina hadde egen gjestebrygge til oss, perfekt for kajakker :)

SEN_1468

Det er ikke bare barn som gleder seg over en is i varmen og ja det var litt i overkant varmt med tørrdrakt nå, selv om det kanskje er en sikkerhet å ha den på. Men med en vanntemperatur på 11°c, ville vi neppe druknet uten heller:)
Men noen er kanskje veldig glad for at tørrdrakten er på!!

Bilde fra Baffin 2

 Kart søndag

Siden det enda er lite båter på vannet, ble dagens runde en opplevelse. Vi hadde nesten vannet for oss selv, noe som er greit når en bare har en liten kajakk. Turen fortsatte inn til Aspholmen, her var det på tide med lunsj. Her klarte jeg også å ødelegge halsen på min nesten helt nye tørrdrakt, den bare revnet hmmm.
(Har i etterkant vært i kontakt med Kajakk & Fritid i Drammen og fortalt hva som skjedde, di har tilbudt seg å reparere den helt gratis for meg. Uansett årsak og at jeg synes halsen burde holde lengre enn et par mnd bruk, så synes jeg servicen jeg får i etterkant er meget bra. Skal oppdatere bloggen om hvordan det går litt senere)

SEN24907

Bilde fra Baffin 3Siden det er såpass grei temperatur i vannet og at vi er 5 som padler sammen, så velger jeg å padle resten av dagen uten tørrdrakt og mener det er forsvarlig nå.
For oss som bor langt inne på bondelandet, er det en ekstra stor opplevelse å padle rundt her. Vi er jo ikke så vant til svaberg og saltvann, selv om vannet her nok er noe uttynnet med Glommavann :) Og med et sted i mellom 22-25°c i lufta, ligger jo alt til rette for en perfekt dag. En dag det er lett å bli solbrent, om en ikke passer på :)

Etter pausen padler vi mellom Ribba og Kjempeholmen, for så å runde Granholmen. Vi ville ikke være like sent tilbake i campen i dag, det ble litt for sent dagen før. Men vi padlet ikke mer enn 5 km til, før vi tok en ny rast. Kanskje mest fordi det ble varmt og vi var tørste, også er vi jo bare ute på kosetur i dag. Denne korte rasten var rett på innsiden av Skjelsbusundet, et smalt langt sund som vi gledet oss til å padle gjennom. Litt betenkelig at det ikke var noen fartsbegrensning her, kun i deler av juni og juli. Men heldigvis lite trafikk og di få som var, slakket av på farten når di så oss.

Med på turen hadde jeg et båtsport kart, et nyttig verktøy på slike turer. gps’en ble kun brukt til å logge turen, all navigering ble kun gjort med kart. dette er mye bedre for alle, da alle kan se hvor vi er og hvor vi skal. Så vi lå ofte i flåte og studerte kartet før videre padling.

SEN24910

SEN24911

Vi var tilbake i campen i god tid, slik at vi kunna kose oss med middagen i ettermiddagssola. Jeg har nå vært på tur i 3 dager og hatt med meg Fjorland til middag, dette har fungert utmerket. Ja selv med temperaturer på opp mot 25°c, så har denne maten holdt seg meget bra. Det som ikke var like bra var smøret, ja hadde med Bremykt og det ikke bare smeltet. Det delte seg opp i smør nederst og olje på toppen, så ikke anbefalt brukt som tursmør. Jeg fikk rørt det sammen til smør igjen, men det piplet fortsatt ut fløte :) På neste tur blir det ekte smør og det skal pakkes i en tett boks med skrulokk, så slipper jeg å ha smør uten på alle andre matvarer også :)

Bilde fra Baffin 4

Etter søndagsmiddagen, ble det en kosestund i kveldssola. Kaffe også hadde Heidi med litt ekstra kos til oss alle (St. Hallvard), takk det smakte godt i kveldssola det :)
Kvelden var enda ung og vi hadde lyst til å se oss om litt på Akerøya, en av di mest besøkte øyene i Ytre Hvaler nasjonalpark.

SEN_1492

 SEN_1495

SEN_1497
Søppel og skrot ble også samlet sammen på vår kveldstur:)

 SEN_1501

 SEN_1504

Skulle du være på padletur i nærheten av Akerøya, så er denne vært et besøk. På østsiden har du flere muligheter til å sette opp telt og det finnes utedoer i område også, i tillegg finnes det muligheter for å bli kvitt søppel her. Vika vi lå i er vanligvis lun, bortsett fra på denne turen. Vi hadde vind fra øst, noe som egentlig er litt uvanlig i.flg, mine opplysninger. Normalt er mer vestlig og nordvestlig vind, da er hele østsiden i le for vinden.

 SEN_1440

SEN_1444

SEN_1445

Værvarslet for mandag var noe usikkert, med muligheter for regn. Vi fikk litt regn den siste natten, men det ga seg sånn i to tiden på natta. Mandag morgen var grå og ingen sol å skimte, men tidlig oppa var noen av oss allikevel :)

SEN24912

Andre var nok veldig glade i teltets lune krypinn, men vi hadde ingen hast med å komme oss på vannet. I dag skulle vi jo sette kursen hjemover, selv om jeg gjerne skulle hatt noen dager til. Fra toppen av Akerøya kunne vi se helt til Kosterøyene, skulle gjerne ha padlet dit også. Et grovt overslag på kartet, viste at vi hadde 15-17 km hjem, men at vi nok kom til å padle lengre. Vi ville jo ikke padle i rett linje hjem, nei vi ville jo oppleve litt på hjemveien også. Bruke dagen fullt ut, uten å være alt for sent tilbake ved bilene. Det er tross alt litt kjørevei hjem også, ja Baffin hadde vel ca 4,5 timers kjøring for å komme hjem.

SEN24914

Siden jeg var tidlig oppe og ferdig pakket, kunne jeg bare kose meg og se på at di andre pakket :)

Ruten hjem ble som på kartet under, en fantastisk fin avslutning på turen.

Kart mandag

SEN24917

SEN24921

SEN24922

Vi valgte å padle på innsiden av Papperøyene, en rute jeg kan anbefale andre padlere å bruke. Bare en liten detalj her og det er at på lavvann kommer du ikke gjennom med kajakk, men om det har begynt å flø så kommer du gjennom. På neste tur må jeg også få med meg fredagshølet på yttersiden av Seiløy, men greit å ha mer å oppdage :)

SEN24923

SEN24927

SEN24929

SEN24932

Det er masse som ikke er beskrevet her og jeg kunne sikkert ha skrevet mer, men noe kan jo forbli minner hos den enkelte som var med på turen.

 

Turen har fra min side vært delvis planlagt lenge, uten at detaljer er utarbeidet. Men en grov skisse av hvor vi skulle padle og hvor vi skulle overnatte var på plass, men ikke mer fast enn at gruppa kunne endre valg av rute om ønskelig. Turen har også vist at et godt kart er mye viktigere enn gps, her anbefales det at man lager kart i A3 og helst noen mindre i A4 om mulig. Da har du ett til planlegging under veis i A3 og et lite i A4 til å ha oppå kajakken mens du padler.

Jeg hadde med 10 liter vann og etterfylte med 6 liter vann, men brukte nok rundt 12-13 liter vann på turen. Nå drikker jeg mye kaffe, så mulig andre kan klare seg med mindre vann.
Fjordland gikk veldig fint å ha med som mat, til tross for varmen. Hadde med kokte egg også, men dette fungerte ikke så bra. I varmen fortsatte eggene å “koke” og fikk en mistenkelig farge :) Tubemat og spekepølse fungerer, samt slike små beger med leverpostei, fisk osv.
Syltetøy i sånn flaske er også helt greit, smør bør nok være ekte smør i tett boks med skrulokk. Brød pakket i plast holder fint i mange dager, uten å bli tørt. Som kaffe bruker jeg vanlig kokekaffe og en tett boks til å ha den i, med skrulokk her også.
Vann kan du fint ha på 1,5 liters brusflasker, eller slike sekker som er beregnet på slikt. Husk å etterfylle med vann, alle steder dette er mulig. Fjordland varmes ved å koke opp saltvann fra sjøen, da sparer du drikkevannet.
Lena hadde med seg en sammenleggbar grill som ble brukt både lørdag og søndag, i tillegg hadde di jo selvfølgelig med grillkull :) Lena hadde med seg en stor kjølebag av typen myk, men fatter fortsatt ikke hvordan hun fikk plass til den i kajakken :))

Bilde fra Baffin 5

 

Tusen takk til alle som var med på turen, vi har padlet sammen før og kommer til å padle sammen igjen snart også :)

Di som var med på turen var: Heidi, Lena, Per-Morten, Frode og meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar