fredag 4. juli 2014

Med nesa mot Lindesnes

Lørdag ettermiddag forlot 2 kajakker Skuggevig, med retning Lindesnes. Selv om Lindesnes ikke var et mål, var det hele tiden i våre tanker. Turen var basert på at vi padler så langt vi gidder og ut fra hva vær og vind tillater oss, ingen pes om tid eller kilometer. Med et slikt utgangspunkt er turen garantert en suksess uansett hvor langt man kommer, for da er det turen som er målet.

Siden vi hadde et godt stykke å kjøre før vi kunne sjøsette i Skuggevika (Lillesand), ble første etappe relativt kort. Vi padlet  oss gjennom Blindleia ned til Kalvøya, her finnes en liten strand med plass til minst to telt i sørvest enden av øya. Kun en liten avstikker fra selve leia, men med telting på sand. Dette er friområde med egen do og ofte opptatt av større båter på fine sommerdager.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her er ingen sen kveldssol, men lett å komme seg opp på fjellknausen og nyte solen til den går ned. Middagen nyter du på brygga, slik at du slipper å tygge sand :)

Kajakkpadlere lever tett på naturen og elementene, så våknet til en utsikt bare vi kakakkpadlere opplever ;) Solen treffer ikke teltet på morgenen, så du slipper 50+ i teltet. Frokosten tar du på brygga i sola og nyter synest av makrell som jager småfisk.

Dag 2 ble en opplevelse med sol og vinden i ryggen, mens vi padlet forbi den ene perlen etter den andre. Her er det bare å nyte inntrykkene under veis, mens du suser avgårde i 6-7 km/t.

Gammle Hellesund også kjent fra et program på NRK og mitt andre besøk her, en av mange idylliske små samfunn vi passerte på en slik tur. Vi padler videre gjennom Ulvøysund og inntar enbedre lunsj på Torsøyas Vest vendte vik, viktig å ikke gå tom for energi.

Dagen avsluttes på Dvergøya utenfor Kristiansand etter en vurdering av mulige camp plasser. Vi skulle egentlig en tur inn til byen etter å ha etablert camp, men vinden var såpass sterk nå at vi fant det bedre å ta en tur innom dagen etter.

Mesteparten av Dvergøya er friområde og har flere doer lett tilgjengelig og en liten kiosk som er åpen i alle fall på denne tiden av sommeren, var ikke innom og sjekket hva di kunne tilby. Det ingen av oss tenkte på og jeg ikke visste, var at kronprinsen har hytte på sørenden av øya. Men mens vi satt i le foran teltene våre, kom en mann med to barn, for å leke med drage i vinden. Dette viste seg å være kronprinsen med sine to barn som da lekte rett bak teltene våre, litt artig opplevelse og di fikk være i fred for oss og andre gjester på øya.

Dag 3 startet som alltid med frokost og en vurdering av været og mulig distanse for dagen, kartet blir studert og mulige camp plasser innenfor rekkevidde.

Vi starter dagen med litt regn på tur inn til byen, men med nyinnkjøpte jakker er ikke regn noe problem :) Vann er alltid vanskelig på slike turer, da dette skjelden er å oppdrive ute på øyene. Så da må man inn til et tettsted for å fylle opp, spesielt jeg som drikker mye kaffe :)
Mat kjøpes også inn for få dager, så kan vi spise god mat istede for REAL.

Lunsj ble inntatt på Tjamsøya

Denne øya er ganske høy og en topptur her er å anbefale, litt kroglete å komme seg dit. Men du blir belønnet med en fantastisk utsikt fra toppen :)

Dagens etappe (23 km) ble avsluttet på Indre Hellerøya, med Ny Hellesund som nabo. Denne plassen må du i land for å se/finne, da den ikke synes fra vannet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dag 4 startet med en tur inn i Ny Hellesund og et besøk på Helgøya, her bør du innom og vandre en tur. Øya har et stort kystfort fra krigens dager og fin utsikt fra vardene på toppen av øya.

På hele turen har vi vært heldig med været, vi har hele tiden holdt oss på god avstand til skyer og regn som har falt ned over land. Men på denne etappen klarte skyene å nå oss ute i havet, med torden som var truende nære. Vi valgte derfor å ta en tidlig lunsj ute på Udvår, da det ikke er spesielt hyggelig på vannet i torden.

Udvår er en perle og en godt beskyttet havn ca 3 km ut i havet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Heldigvis bedret været seg raskt og vi padlet videre mot Mandal, her fant vi oss en helt grei plass på Stussøy. Plassen vår lå på vestsiden av øya, men fin utsikt innover Mannefjorden.

Dagens etappe ble på nesten 29 km, så det var godt å kunne slå leir her :)

Bilde over er Frode som foreviger utsikten fra toppen av Stussøy :)

Etter nøye vurdering av kart og værmeldinger onsdag morgen, var vi veldig usikkre på hvor langt vi kunne komme denne dagen. Værmeldingen varslet vind på over 10 m/s og vi hadde flere åpne strekk foran oss, samt at været for di neste dagene var lite lovende. Vi innså fort at dette ville bli siste dagen og at vi måtte finne en plass vi kunne bli hentet.

Her bør jeg nevne at Frodes far hadde tilbud seg å hente oss der vi ønsket, noe som gjorde denne turen til en fantastisk mulighet. Vanligvis må vi alltid tenke på at vi skal padle begge veier, nå kunne vi padle så langt vi ville og uten tanke på at vi skulle samme vei tilbake.

Dagens etappe startet med en tur inn til Mandal for bunkring av vann og mat, ikke en spesielt pen by. Men vi fant oss en brygge og fikk handlet det vi skulle, selv om det ikke var tilrettelagt for kajakker :)

Dagens lunsj ble inntatt i sundet mellom Hille og Ramsøy, etter å ha padlet i sterk motvind et langt strekk. Neste etappe hadde flere åpne strekk og en del båttrafikk vi måtte passe oss for, spesielt siden vi ofte var borte mellom bølgene. Føste strekket fra Ramsøy og forbi Kvåfjordneset og mot Fløyholmen var preget av sterk motvind og bølger.

Hedde en følelse av liten fremdrift her, men ser i etterkant at vi holdt 6 km/t her. Sikkert ivrige etter å komme over :)

Men selv om vi hadde motvind hele dagen, sto opplevelsene i kø. Det er så mye å se og oppdage på slike turer, samt spenningen i hvor langt vi kommer i løpet av dagen. Vi innså nå at det var mulig å komme seg helt til Spangereid, hvor det ville væe lett å bli hentet også.

Me Spangereid

Meget godt fornøyd og slitne etter 28 km i sterk motvind, gikk vi i land i Lenefjorden. Etter en benstrekk her padlet vi kanalen tilbake og tok kajakkene på land ved Båly.

Sent denne kvelden kjørte Frodes far i en og en halv time for å plukke oss opp, vi ble så fraktet hjem til deres feriehus. Her ble vi servert nystekte vafler og en hel kanne kaffe var laget for min skyld. Snakk om god service :)
Senger ble ordnet og vi sov nok godt den natten begge to, og ble servert frokost før hjemreise torsdag.Så synes en STOR takk til Frodes familie er berettiget her, di har gjort mye for at turen ble så vellyket.

Mye er ikke nevnt her, men i grove trekk hva turen innebar.

Ny tur er allerede planlagt, så en dag hjemme nå. Og lørdag morgen setter vi kursen mot Helgelandskysten :)